pieczenie ciast

Pieczenie ciast to naprawdę frajda!Sprawia mi ogromną radość gdy rodzinka pałaszuje moje wypieki a dziś zaszalałam w kuchni i upiekłam róże karnawałowe i chrust.Składniki potrzebne na ciasto; 40 dkg mąki , 2 łyżki cukru pudru ,2 łyżki octu , 6 żółtek ,2 łyżeczki proszku do pieczenia , szczypta soli ,6 łyżek gęstej śmietany.Ciasto zagniatamy,trzeba je dobrze wyrobić następnie rozwałkować i nożem lub radełkiem wycinać na chrust podłużne paski a na róże wycinać krążki.Potrzebna jest szklanka,literatka i kieliszek-trzy koła większy,mniejszy i najmniejszy łączymy środek maczając w białku żeby się trzymało. Każde kółeczko od środka do brzegu nacinamy w 4 miejscach zanim je połączymy.Smażymy w głębokim tłuszczu.Zrobiłam z dwóch porcji zostało mi sporo białek jutro wymyśle ciasto i wykorzystam je. Smacznego!

sobota, 15 lutego 2014

CIASTO PANI WALEWSKA

Składniki na ciasto Pani Walewska:

  • 500 g mąki
  • 1 cukier waniliowy
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 100 g cukru pudru
  • 200 g masła
  • 6 zółtek
Składniki na masę bezową:
  • 8 białek (6 pozostałych z ciasta + 2 pozostałe z masy budyniowej)
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1.5 szklanki cukru pudru
  • garść posiekanych orzechów lub płatków migdałowych
Masa budyniowa:
  • 500 ml mleka
  • 2 żółtka
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 3 łyżki maki pszennej
  • 3 łyżki cukru
  • opakowanie cukru waniliowego
  • 250 g masła
  • kilka kropel olejku waniliowego
Dodatkowo duży słoiczek ok 400 g dżemu porzeczkowego (lub powideł śliwkowych)
Przygotowałam ciasto zagniatając wszystkie składniki na ciasto.
Podzieliłam na dwie części. Ciasto wyszło takie kruche, że nie dało się go rozwałkować więc je starłam na tarce na dużą blachę wyłożoną papierem do pieczenia i lekko docisnęłam.
Najlepiej mieć dwie tej samej wielkości blaszki i robić to jednocześnie lub pamiętać, że jak się robi oddzielnie to bezę do drugiej porcji przygotować oddzielnie przed samym pieczeniem. W obu wersjach przepisu było powiedziane, żeby na ciasto wyłożyć dżem i bezę i zapiec. Po wystygnięciu posmarowałam je dżemem i masą bezową i ponownie zapiekłam ok. 15-20 min.
Masę bezową przygotowałam ubijając białka na sztywno i wolno dosypując – przesianego wcześniej, żeby nie było grudek – cukru pudru, a na koniec dodając mąkę ziemniaczaną. W zależności którą wersję wybierzecie na to masę bezową przed pieczeniem posypiecie orzechami lub płatkami migdałowymi.
Żeby przygotować masę budyniową do rondelka wlewam 1 szklankę mleka (250ml), dodaję cukier i cukier waniliowy i zagotowuję. Drugą szklankę mleka miksuję z żółtkami i mąkami i dodaję do zagotowanego mleka ciągle mieszając, żeby nie powstały grudki. Chwilę całość gotuję, aż budyń zgęstnieje.
Odstawiam do wystygnięcia, ale co chwilkę mieszam, żeby nie zrobił się kożuch na wierzchu. Jak lekko przestygnie przykrywam folią do całkowitego wystygnięcia. Miksuję miękkie masło i stopniowo dodaję wystudzoną masę budyniową i kilka kropli aromatu waniliowego.
Wystudzone ciasta przekładam masą budyniową i odstawiam na kilka godzin do lodówki. Pycha:)!
Ciasto Pani Walewska czyli Pychotka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz